УЧЕБНИ ПРОГРАМИ
по РОДИНОЗНАНИЕ и
по ПРИРОДОЗНАНИЕ
за студентите по Сурдопедагогика от факултета за начална и
предучилищна педагогика при Софийския университет
"Св. Климент Охридски"
Изработил: Проф. И.Шопов
АНОТАЦИЯ: Поради общността на целите и задачите на двете дисциплини, както и поради относителната общност на техния предмет - Знания за родината, за нейното минало, природа, население, настоящата анотация обхваща интегралните аспекти на тези дисциплини.
Лекционният курс от 30 часа и 30 часа упражнения, съответно по 15 часа лекции и 15 часа упражнение за Родинознанието и за Природознанието запознава студентите с ролята на тези дисциплини за развитието на историческото самосъзнание на учениците, намиращи се в компетенцията на Сурдопедагогиката. Разгледаните в лекционния курс и в съответните упражнения проблеми ще позволи на студентите да реализират задачите на националната идентификация за патриотичното самочувствие, съпричастност и дългово отношение на учениците към България.
В съответствие с особеностите на учениците, студентите по Сурдопедагогика ще изготвят при упражненията по тези дисциплини собствени пособия с подчертана нагледност и кратки и лесно изразими обяснения върху историята и природата на България. С изработването на пособията те ще схванат същността и ролята на различните умения и навици, които в последствие ще формират у учениците, като например умения да разпознават различните държавни символи и институции, умения за времево и пространствено ориентиране, както и умения да използват основните понятия на историята , географията и природознанието за идентифициране на забележителните процеси, факти и явления в живота на България и българите.
Курсът ще подготви студентите да формират у учениците необходимите умения за наблюдение и описание на национални исторически и природни явления, както и събития, които ни свързват с Европа, умения да схващат промените в бита, ритуалите и обичаите на съвременните българи.
УЧЕБНО СЪДЪРЖАНИЕ
1.Методологически проблеми на учебните дисциплини:
"Родинознание" и "Природознание" История, Конструиране, цели и задачи на обучението на тези дисциплини, /2 часа/
2.Учебни програми, учебниците и учителят* ..' часа/
3.Особености на учебния процес по Родинознание и Природознание. Ролята на нагледността при обучение на деца със слухово увреждане. Трудности при речевото общуване. /2 часа/
4.Особености на урочната организация в Сурдопедагогиката. Разделителна линия между стандартната организация на урока и специфика на урока при ученици със слухово увреждане. Проблеми на припомнянето, на учебната информация, на
самостоятелната дейност на учениците, на онагледяването и на
речта /12 часа/
5.Особености на историческото познание и тяхното отражение върху обучението. Историята като реалност и като отражение. Митовете История и поколения. Роля на историческите знания* Движение на историческите понятия / Понятията при обучението по история/
6.Извън урочна и извън класова работа по Родинознание и Природознание. Организация и форми* Особености в извън класовата дейност при учениците със слухово увреждане.
7.По дългия път на формиране на българската държавност и
държава. Старите българи в различните етнически формирования на славянобългарската държава при Аспарух.
8.Към централизация и единство на българското общество. От Телериг до Борис I.
9.От политическия възход при Симеон да продължителните чужди владичества. Византийското владичество. Нов възход. Османско владичество.
10.Българското възраждане и изграждане на новобългарската държава. Кога и защо започва българското възраждане? Най-забележителните възрожденци и национални революционери. Руско-турската война от 1878/79 г. и изграждане на новата българска държава.
11.Участие на България във войните през XX век.
12.Установяване на тоталитаризма в България и новото премахване. Несполучливият исторически експеримент. Задълбочаване на противоречията в българското общество. Революцията на 10 ноември 1989 г. И развитието на България в условията на демократическата система.
13.Смяна на държавните символи и новите преобразования в
България.
14.Човекът и природата в съвременната цивилизация. Ядрената опасност. Екологичната криза. Политиката на страната към реализиране на европейските стандарти и изисквания. Отношението на българите към проблемите на атмосферата, хидросферата, литосферата и биосферата,
15.Етническите проблеми и тяхното решаване в условията на демократичното развитие на България.
Упражненията : В общо 15 плюс 15 часа по двете учебни дисциплини студентите ще работят в Държавния исторически архив, където ще подбират необходимите фотоси, за да илюстрират съдържателните акценти, представени тук в учебната програма. Следващият момент на упражненията ще се реализира в Народната или в Университетската библиотека, за да се издирят различните учебници по Родинознание и Природознание и за да се потърсят необходимите образци за текстово и понятийно разкриване на проблемите на историята, географията и природата на България.
Третата част от упражненията е свързана с уточняване на текста, задачите и понятията в лично изработените пособия от студентите / Във формата на Проекти/ Обосновката и защитата ще бъдат основанията за семестриалната оценка на студентите.
Учебна програма
За културно - исторически туризъм
ИЗРАБОТИЛ: ПРОФ. й. ШОПОВ
Време - един семестър
Часове - 35 часа
За лекции - 27 часа
Упражнения- 8 часа
І. МЕТОДОЛОГИЧЕСКИ ПРОБЛЕМИ (7 часа)
1.Понятийно-категориален апарат. Култура и цивилизации.Взаимо-
действие. Същност и роля. Време и промени. Историко-културни потребности. Туризмът : традиции и алтернативи (3 ч.)
2.Тенденции в съвременния туризъм. Съвременни световни промени и нарастване на туристическите потребности: историко-политически, религиозни, общокултурни, икономически, технологически (2 ч.)
3. Същност на съвременните промени в света. Причини и последствия, мотивиращи нарастващия туризъм (2 ч.)
ІІ. СЪСТОЯНИЕ НА ИСТОРИКО-КУЛТУРНИ ТУРИСТИЧЕСКИ ПРОГРАМИ (16 часа)
1. Паметниците и българските празници и културни събития в Югозападна България (5 ч.)
2. Паметниците и празничните прояви в Северна България (6 ч.)
Паметници и празнични прояви в Югоизточна България (5 ч.)
ІІІ. Възпитателни акценти на политическата и културната история на България, проектирани в СТАРИНИТЕ И В
ЕТНОКУЛТУРНИТЕ ПРОЯВИ (4 часа)
Съвременен поглед върху българската периодизация и основните историко-политически и дискусионни въпроси
1.За първите държавни структури и формиране на българската народност и наука (1 ч.)
2.Възходът на българите. Борис І и Възраждането. (1 ч.)
3.По мъчителния път на българското национално освобождение.(1 ч.)
4.В идеологическите капании 1878 - 1981 гг. (1 ч.)
ОБОБЩЕНИЕ и УПРАЖНЕНИЯ (8 часа)
1. Съставяне на туристическа програма с въведение за видовете туристически програми (2 ч.)
2. Обсъждане на примерен проект за программа (2 ч.)
3. Методически проблеми. Литература, картотеки, срещи с туристи. Какво трябва да знаем и какво да можем. Екскурзоводска беседа(4 ч.)
ОСНОВНА И ЗАДЪЛЖИТЕЛНА ЛИТЕРАТУРА
1. Михаил Райчев,”Музеи, старини и паметници в България”, С, 1981
2. Е. КОСТОВ, « Културен туризъм”, С, 2001
3.с. АЛЕКСИЕВ, «Връзки с обществеността и културния туризъм», С,2004
ЗАДЪЛЖИТЕЛЕН РЕКВИЗИТ:
·АЛБУМИ
·НАРЪЧНИЦИ
·ТУРИСТИЧЕСКА КАРТОТЕКА
·ДИПЛЯНКИ
·КАРТИ (миниатюрни)
упражнение
-Методическа демонстрация на екскурзовода
-Съставяне на проект за културен туризъм